All Girl Summer Fun Band · Rotown · 29 juni 2004 · €4

Leuke nieuwe plaat. Een aantal positieve besprekingen van een optreden onlangs. Rotterdam ligt om de hoek. Vier euro entree is bijna gratis. Toch geen foebel op tv. Geen enkele reden dus om thuis te blijven wanneer de All Girl Summer Fun Band in Rotown staat.

En hoewel ze, ondanks de compromisloos vrolijke muziek, nogal stijfjes op het podium staan en het druilerige Rotterdam vanavond niet echt summer fun uitstraalde, was het een erg leuk optreden bovendien. Precies wat je aan de hand van hun bandnaam van ze verwacht krijg je op je dak: rondstuiterende zomerse meidenrock met nummers over vriendjes die nauwelijks langer duren dan twee minuten. En een klein feestje van herkenning, want Jen kennen we natuurlijk als één van de twee door mij zeer gewaardeerde Softies (what has become of them?) en Kathy kunnen we volgende maand met The Thermals al weer door de Rotown zien springen, basgitaar om de hals.

Het publiek stond voornamelijk gefascineerd maar de band te gapen in plaats van te dansen. Zo kennen we de nuchtere Hollanders weer ? of moeten we het misschien beperken tot de nuchtere Rotterdammers? Later drongen degenen op wie de vrolijkheid was overgesprongen zich naar voren, tot plezier van de band. Luid gejuich toen de piepkleine bassiste Ari haar basgitaar verruilde voor het drumstel, en bij het volgende nummer bleek dat ze daar heel wat meer mee kon dan het uitdelen van een paar kleine klapjes. Drie kwartier en een hele trits vrolijke deuntjes later hielden ze het redelijk pardoes voor gezien, maar tot twee verzoekjes waren ze nog wel bereid.

Leuk optreden. Nu de zomer nog. En ik stel voor dat we allemaal snel Idolate Fan worden en bij het volgende optreden alle nummers keihard gaan meebrullen.