Aereogramme · Paard · 7 december 2004 · €10

Aus die Reihe 'schaamtevolle bekentenissen over een onterecht steeds aan mijn aandacht ontglipte band' presenteert de redactie Aereogramme. Stephen Pastel stak jaren geleden voor de camera's van Loladamusica al eens de loftrompet af over deze band. Bijna alles wat op Chemikal Underground uitkwam slikte ik als braeburns. Zo niet Aereogramme. Zouden ze vanavond niet in mijn eigen stad zijn geland, dan had ik er waarschijnlijk niet eens een reis aan besteed om ze te gaan zien.

Mooie inschattingsfout dus, want het optreden van zojuist was ijzersterk. Doodse kalmte en ijzingwekkend geweld waren perfect gedoseerd. Geweld ja, zo mag het gerust heten, want het ging er (met gevoel voor understatement) behoorlijk luidruchtig aan toe. Maar onder de vele lagen gitaargruis zaten bloedstollend mooie melodieën weggestopt, en bassist Campbell McNeil, de man is werkelijk zo groot als een huis, speelde ondertussen in op de maagsteek. In schril contrast met hem zanger Craig B., klein en dun als Malcolm Middleton, maar met een mooie hoge zangstem die een prachtig contrast vormt met de luide, zware muziek. Pas echt perplex sta je wanneer Craig in een nummer als Wood of Older de microfoon zo ongelooflijk omver krijst dat je niet kunt geloven dat het één en dezelfde persoon is. Even daarvoor had hij nog met een bescheiden stemmetje het publiek bedankt: "I'm keep saying 'thank you', but I really mean it. Thank you." Een mooi moment was ook toen Craig achter een piepklein drumstelletje kroop om in unison met drummer Martin Scott even te demonstreren dat hij ook wat strakke klappen kon uitdelen. Er was een inderhaast uit de zaal toegeschoten Paard-medewerker voor nodig om de basdrum op zijn plaats te houden. Mooie spanningsbogen, prachtig uitgebalanceerd geluid, kippenvelbezorgende kalmte vs. gierende gitaren. Een weergaloos optreden.

Dan nog wat context. Dit is namelijk het Paard zoals ik het Paard nog veel vaker hoop te zien: fijne band op de planken, zaal vol enthousiaste toehoorders, het beste geluid dat ik in tijden bij een optreden gehoord heb. Meer van dit! Het is eindeloos jammer dat de meeste bands die in Nederland komen spelen het Paard links laten liggen. Iets wat de Paard-programmeurs wel eens hoog op hun agenda mogen zetten.