The New Pornographers · Tivoli de Helling · 14 mei 2006 · €11

New Pornographers, at last!! Ze zouden eigenlijk vorig jaar al komen, vroeg in het jaar zelfs als ik het me goed herinner, en ik zat al handenwrijvend klaar om een kaartje te kopen voor één van mijn favoriete bands van de laatste jaren. Zeggen ze plotseling af! Die schok ben ik uiteindelijk wel te boven gekomen dankzij goede therapie en veel mediatie, maar het begon toch weer erg te kriebelen toen ik las dat ze naar Utrecht zouden komen, meer dan een jaar na hun eerstgeplande optreden in Nederland.

Dit had wel eens het beste optreden van het jaar kunnen worden, maar dat werd het niet. Nee, niet boos weglopen nu… want het was zeker wel een goed optreden. Vooral omdat de New Pornographers eigenlijk nauwelijks slechte nummers hebben geschreven, en we heel veel van die nummers te horen hebben gekregen. Maar er miste iets. De soms bijna hysterisch zomerse vrolijkheid van de albums kon je aan de band bijna niet aflezen. Er was bijna geen contact met het publiek naast wat praatjes die klonken als ingestudeerde anekdotes. Maar wat ik boven alles heel erg miste waren natuurlijk Neko Case en Dan Destroyer Bejar. Om het gemis van Destoyer kun je natuurlijk wel makkelijk heen manoeuvreren door de door hem gezongen nummers gewoon niet te spelen, maar het ontbreken van Neko sloeg toch echt wel een beetje een gat in het optreden. Het snoezige meisje achter de keyboards nam Neko's vocalen voor haar rekening en god, dat deed ze nog niet eens zo heel onaardig. Maar veel nummers van de New Pornographers krijgen hun extra lading juist door die ontiegelijk krachtige stem van Neko, en die stem moesten we vanavond missen.

Maargoed, de nummers blijven natuurlijk grandioos en van al hun albums werden naar hartelust songs geplukt om het publiek in te slingeren. The Laws Have Changed, Mass Romantic, Sing Me Spanish Techno, Twin Cinema… knappe jongen die dan stil kan blijven staan. En we zijn in Utrecht nietwaar? Met de beste dansers ter wereld, dus de voorste rijen stonden ook bepááld niet stil… integendeel. Hoogtepunt werd natuurlijk The Bleeding Heart Show, ondanks de afwezigheid van Neko Case was het heerlijk om mijn numero uno Pornographers-knaller live te horen. Muzikaal gezien zakte het eigenlijk nergens in, de band nam ook nauwelijks tijd om even tot rust te komen tussen de nummers door. Behalve dan om te vertellen dat het zo curieus is dat iedereen in Europa weet wat je met "danke" bedoelt.. spreekt iedereen Duits of zo?

Concluderend eindoordeel van de jury luidt dan ook: het optreden van "New Pornographers Lite" was goed maar met een aantal smetjes. Ondanks die smetjes ben ik erg gelukkig dat ik ze live heb gezien…. maar ik moet er toch ook wel bij zeggen dat ik ze nog wel een keer wil zien met Neko Case en Dan Destroyer erbij.